29 October 2011

miss her..a lot =(

We at the age of..... 6 years: Mom knows everything ! 8 years: Mom knows alot ! 12 years: Mom really doesn't know everything ! 14 years: Mom knows nothing ! 16 years: Mom, what mom ! 18 years: Mom is outdated ! 25 years: Maybe Mom knows! 35 years: Before deciding, let's ask Mom! 45 years: I wonder what Mom thinks! 75 years: I wish.Mom was here to ask! Always Love your mom because someday we might not have

23 October 2011

#LAMAN SOAL JAWAB AGAMA: MENCUKUR BULU DI KAKI

Tidak ada larangan dari Syarak terhadap mencukur bulu kaki. Yang ada larangan hanyalah mencukur/menipiskan bulu kening di mana ia dilaknat oleh Allah sebagaimana ditegaskan oleh Nabi s.a.w. dalam hadisnya; “Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu pada badannya, perempuan-perempuan yang mencukur alis (bulu kening) atau minta dicukur alisnya dan perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik iaitu perempuan-perempuan yang merubah ciptaan Allah”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Umar r.a.). Apabila tidak ada larangan, maka ia kekal di atas hukum asalnya iaitu harus. Secara amnya, hukum mencabut bulu di badan adalah seperti berikut;

1. Mencabut bulu ketiak dan ari-ari; hukumya sunat. Bagi bulu ari-ari yang paling baik ialah mencukurnya. Adapun bulu ketiak yang paling baik ialah mencabutnya. Namun, jika dibuang dengan cara lain dari itu tidak mengapa.
2. Mencabut bulu kaki dan bulu lengan/betis bagi wanita; harus kerana tidak ada dalil Syarak melarangnya.
3. Mengilangkan bulu kening; haram sekalipun dengan permintaan suami kerana larangan keras oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis di atas.

Mengenai bahan/ubat/sabun yang digunakan itu, harus jika tidak mendatangkan mudarat kepada badan. Selain itu, hendaklah dipastikan ia suci (tidak mengandungi bahan najis). Jika ada bahan najis, hendaklah dibasuh sebelum mengerjakan solat.

Wallahu a’lam.

sila rujuk -->
Hukum mencukur bulu kaki bg wanita oleh Ustaz Ahmand Adnan Fadzil..

LAMAN SOAL JAWAB AGAMA: MENCUKUR BULU DI KAKI

18 October 2011